Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště - kontakty
Kompetence jednotlivých pracovníků ŠPP
Výchovný poradce
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
- Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám
- Metodické a informační činnosti zákonným zástupcům a ostatním pedagogům
Školní speciální pedagog
- Depistáž specifických poruch učení
- Speciálně pedagogická diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Úzká spolupráce s ostatními pracovníky ŠPP
- Individuální práce se žáky, pedagogy a rodiči při odstraňování nebo zmírňování projevů specifických poruch učení v dlouhodobém i krátkodobém horizontu
- Úzká spolupráce s PPP při realizaci stanovených doporučení
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory
- Speciálně pedagogické intervence
- Příprava metodických činností a forem metodické pomoci pro pedagogické pracovníky školy
Školní asistent
- Podpora přípravy na vyučování (žáci ohrožení na prospěchu, cizinci, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)
- Zprostředkování komunikace s rodinou, komunitou a školou (např. aktivity související se zajištěním pravidelné docházky)
- Pomoc při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit
- Úzká spolupráce s pedagogy
- Podpora učiteli při administrativní a organizační činnosti učitele ve vyučování i mimo vyučování
Asistent pedagoga
- Poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se SVP
- Pomáhá při organizaci a realizaci vzdělávání
- Podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností
- Pomáhá žákům při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti
- Pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
- Poskytuje nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou
Školní psycholog
- Individuální případová práce se žáky s osobními problémy (konzultace, vedení)
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
- Úzká spolupráce s ostatními pracovníky ŠPP, podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- Spolupráce se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními s organizacemi péče o děti a mládež apod.
- Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.), techniky učení
- Pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu
- Skupinová a komunitní práce s žáky
Metodik prevence
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.