Základní škola a mateřská škola Ostrava

Fulltextové vyhledávání 2.0

Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště - kontakty

Funkce Jméno Kontakt Konzultační hodiny
Výchovný poradce Mgr. Gabriela Chupáčová chupacova@zs-ostrcil.cz dle domluvy
Speciální pedagog Kateřina Nikelová nikelova@zs-ostrcil.cz
+420 725 751 871
dle domluvy
Školní psycholog Mgr. Lucie Svobodová, DiS svobodova@zs-ostrcil.cz
+420 720 980 867
dle domluvy
Školní asistent Helena Vrbová vrbova@zs-ostrcil.cz
+420 720 952 994
Út: 7:00–9:00
Čt: 7:00–9:00
Metodik prevence pro 1. stupeň Mgr. Simona Podešvová podesvova@zs-ostrcil.cz dle domluvy
Metodik prevence pro 2. stupeň Mgr. Jindřich Švub svub@zs-ostrcil.cz dle domluvy
Koordinátor talentu pro 1. stupeň Mgr. Radmila Hiklová hiklova@zs-ostrcil.cz dle domluvy
Koordinátor talentu pro 2. stupeň Mgr. Jitka Kynčlová kynclova@zs-ostrcil.cz dle domluvy

Kompetence jednotlivých pracovníků ŠPP

Výchovný poradce

  • Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
  • Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
  • Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám
  • Metodické a informační činnosti zákonným zástupcům a ostatním pedagogům

Školní speciální pedagog

  • Depistáž specifických poruch učení
  • Speciálně pedagogická diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Úzká spolupráce s ostatními pracovníky ŠPP
  • Individuální práce se žáky, pedagogy a rodiči při odstraňování nebo zmírňování projevů specifických poruch učení v dlouhodobém i krátkodobém horizontu
  • Úzká spolupráce s PPP při realizaci stanovených doporučení
  • Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory
  • Speciálně pedagogické intervence
  • Příprava metodických činností a forem metodické pomoci pro pedagogické pracovníky školy

Školní asistent

  • Podpora přípravy na vyučování (žáci ohrožení na prospěchu, cizinci, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)
  • Zprostředkování komunikace s rodinou, komunitou a školou (např. aktivity související se zajištěním pravidelné docházky)
  • Pomoc při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit
  • Úzká spolupráce s pedagogy
  • Podpora učiteli při administrativní a organizační činnosti učitele ve vyučování i mimo vyučování

Asistent pedagoga

  • Poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se SVP
  • Pomáhá při organizaci a realizaci vzdělávání
  • Podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností
  • Pomáhá žákům při výuce a při přípravě na výuku, žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti
  • Pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
  • Poskytuje nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou

Školní psycholog

  • Individuální případová práce se žáky s osobními problémy (konzultace, vedení)
  • Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
  • Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
  • Úzká spolupráce s ostatními pracovníky ŠPP, podpora spolupráce třídy a třídního učitele
  • Spolupráce se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními s organizacemi péče o děti a mládež apod.
  • Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.), techniky učení
  • Pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu
  • Skupinová a komunitní práce s žáky

Metodik prevence

Metodické a koordinační činnosti

  1. Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy. 
  2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů. 
  3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.). 
  4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů. 
  5. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti. 
  6. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů. 
  7. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů. 
  8. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. 
  9. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření. 

Informační činnosti

  1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností. 
  3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci). 

Poradenské činnosti

  1. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli). 
  2. Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.